Glädjen med shopping…

…har inte smittat av sig på den kommande generationen!

I dag har vi shoppat lite inför advent. Lilla H och jag började på Plantagen medan D besökte en jaktbutik. Lilla H var jätteduktig och satt först i kundvagnen, och gick sedan själv en stund. I den långa kassakön ledsande hon totalt och ville inte bli buren, stå och vänta eller sitta i kundvagnen längre… Jag betalade snabbt och skulle försöka packa in mina stackars julstjärnor i lite papper med henne under armen. Desperat ringde jag D: ”Är du klar? Jag håller på att svettas ihjäl, julstjärnorna kommer att frysa ihjäl och lilla H har brutit ihop. Kan du hämta oss nu?!”

När han dök upp efter en stund var allt frid och fröjd igen och han och lilla H handlade middagsmat på COOP, medan jag strosade runt på Rusta alldeles för mig själv (om man bortser från femhundrasjuttioelva andra kunder förstås). Jag köpte faktiskt, en i min smak, alldeles för kitschig tomte att ha på fönsterrutan i lilla H:s rum, men det blev jättefint! Den lyser så mysigt och hon får stora förvånade ögon varje gång hon ser den, pekar och säger andlöst ”Titta”. En röd- och vitrutig gardinkappa till köket blev det också, passar både under julen och annars med i vårt i övrigt rödvita kök.

      

I morgon ska D jaga på förmiddagen och jag och lilla H ska julpynta (nä, det blev aldrig av i dag; hade ingen lust med vare sig det eller skolarbete).  I stället kom jag äntligen i väg till vår prylmarknad, men det fanns inte mycket att fynda; en tomteluva för en tia och en kornblå keramikskål med texten ”Godis” från Bruka, också den för en tia. Egentligen var jag på jakt efter en köksklocka, då den vi hade ramlade ner och pajade för några dagar sedan. Jag sörjer den djupt, den var ett fynd för 40:- och så himla fin; vit träpanel med en liten hylla av ek. Suck!

Sedan unnade jag mig en kycklingmacka, en kopp kaffe och en enorm chokladmuffins på vårt lilla fik.

Ha en mysig 1:a advent!

Kommentera

