Tänder och sömn

Lilla H verkar ha flera nya tänder på gång nu! För ett par veckor sedan upptäckta jag ju tand nummer 9, och nu tror jag att även nummer 10, 11 och 12 kan vara på väg.

Det är lite osäkert eftersom det är nästintill omöjligt att få titta in i hennes mun. Hon är snabb på att bita ihop käkarna, gärna medan jag fortfarande har ett finger emellan…

Hon har också börjat somna senare på kvällarna. Tidigare somnade hon oftast vid kl: 20.00 ganska exakt, men nu blir det först vid 21.00-21.30. Ändå vaknar hon o6.00 nästa morgon… Kanske är det dags att minska ner på dagsömnen? Hon sover ju fortfarande två gånger per dag; på förmiddagen 1-2 timmar och på eftermiddagen ca 1,5 timme. Men det kan ju också vara så för att fler tänder är på väg och att hon kanske är på gång att lära sig stå och gå?

Saxat från Babycenter:

Nu är ditt barn kanske inte egentligen en bebis längre, men behöver fortfarande lika mycket sömn. Fram till andra födelsedagen bör ditt barn sova 13-14 timmar om dygnet och ungefär 11 av dessa nattetid. Resterande timmar täcks av middagssovande.

Vid ett års ålder behöver ditt barn förmodligen fortfarande två sovstunder på dagen, men vid 18 månaders ålder är han eller hon förmodligen redo att sova middag en gång på eftermiddagen i 1 ½ – 2 timmar. Detta fortsätter ditt barn förmodligen med tills 4-5-årsåldern.

Övergången från två sovstunder till en kan vara lite jobbig och en del experter rekommenderar att man växlar mellan en och två sovstunder, beroende på hur mycket ditt barn sov natten innan. Du kan också pröva att lägga ditt barn lite tidigare de dagar det bara har en sovstund.

I denna ålder är det möjligt att ditt barn antingen har svårt att somna eller vaknar ofta på natten. Den bakomliggande orsaken till detta är förmodligen nya milstolpar i utvecklingen, som att stå och . Barn vill ofta fortsätta träna nya färdigheter istället för att gå och lägga sig. Om ditt barn motsätter sig att somna själv, rekommenderar de flesta att vänta några minuter för att se om han eller hon lugnar sig av sig själv.

Det finns olika saker att pröva om ditt barn inte sover hela natten:

Metod 1

  • Så länge ditt barn somnar själv på kvällen, är det OK att göra vad du tror hjälper honom eller henne att somna om på natten, som att vyssja eller sjunga. Om godnattrutinerna är de samma varje kväll, så upphör förmodligen nattvaknandet inom några veckor.
  • Om detta inte sker, kan du pröva detta: Om ditt barn gråter, går du in i rummet, klappar honom eller henne på ryggen och säger att allt är bra och att det är dags att sova. Lyft inte upp ditt barn ur sängen och var lugn men bestämd. Lämna rummet, vänta fem minuter och kolla sedan igen. Upprepa detta så många gånger det behövs med lite längre mellanrum varje gång.

Metod 2

  • Hjälp ditt barn få bra associationer till sänggåendet genom att skapa regelbundna godnattrutiner. Se till att ditt barn somnar själv, utan dig, napp eller flaska. Dessa hjälpmedel fungerar visserligen i det korta perspektivet, men kan göra ditt barn beroende av dem för att kunna somna.
  • Om ditt barn inte sover hela natten, kan du låta honom eller henne gråta i fem minuter, sedan 10, osv. Mellan dessa stunder kan du tillbringa 2-3 minuter med ditt barn och trösta genom att prata och klappa honom eller henne på ryggen. Lyft inte upp ditt barn ur sängen.

Metod 3

  • Håll reda på klockan och se när ditt barn börjar visa tecken på trötthet. Gör detta till den regelbundna tiden för sänggåendet. Lägg upp en lugn godnattrutin och prata om den med ditt barn så att han eller hon förstår vad som sker, när det sker och varför. Vad du är bestämmer dig för att göra, bör nattrutinerna avslutas med att ditt barn ligger i sin säng, lugn och tillfreds men vaken, så att han eller hon kan somna själv.
  • Lyft inte upp ditt barn om det vaknar på natten. Vad han eller hon behöver lära sig är att somna om på egen hand, även om det innebär lite gråt i början. Trösta och lugna en liten stund och upprepa detta med 5-10 minuters mellanrum tills ditt barn somnar.

Metod 4

  • Hjälp ditt barn hitta sätt att själv komma till ro, som att suga på tummen, ett kramdjur osv. Etablera mysiga och trygga godnattrutiner.
  • Om ditt barn börjar vakna på natten och gråta, kan du justera sömnrytmen genom att väcka honom eller henne innan du själv går och lägger dig. Krama och kela, amma om det behövs, ge försäkran att du är där och lägg sedan ditt barn igen.

Metod 5

  • Pröva att tidigarelägga ditt barns middagssovande och gör det eventuellt kortare. Håll dig till era godnattrutiner.
  • Andra sätt att hjälpa ditt barn somna är att ligga och kramas, låtsas somna själv, eller ha en mer “vuxen-med-koll”-stil: gör alla förberedelser för sänggåendet och gör sedan det du behöver göra. Ditt barn kommer så småningom att somna medan det tittar på dig och vad du gör. Låt inte ditt barn “gråta ut” om det vaknar på natten; försök istället ta reda på orsaken till uppvaknandet (full blöja, hunger, störda rutiner, täppt näsa, pyjamas som inte sitter bra, t ex).
  • Gör era dagar tillsammans så nära och sköna som möjligt och låt den andra föräldern ta nattpasset så att ni delar på uppgiften. Det är inte ovanligt att barn som normalt sover bra börjar vakna oftare mitt i en intensiv utvecklingsfas. Försök få ert barn att somna om utan att lyfta upp det up sin säng om detta händer. Prova att klappa honom eller henne på ryggen, prata lugnande eller sjunga. En annan möjlighet är att lägga barnet i er säng.

Det finns inga “rätta” sätt att bemöta sömnproblem, utan ni måste bestämma vad som är rätt för er familj och er situation.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s